جنگ ترکیبی آمریکا علیه ج.ا.ایران بر بستر نارساییهای داخلی و با تمرکز بر نقاط ضعف و روایت سازی و تصویر پردازی غلط از وضع موجود در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شکل گرفته است. آمریکا در این جنگ به دنبال «بهگزینی» است بنابراین امکان انتخاب «روش بهینه» برای هجوم خود فراهم میکند. جنگ ترکیبی آمریکا علیه ج.ا.ایران با ترکیب راهبردها، روشها، ابزارها و مولفههای مختلف انجام شده است.
بررسي اسناد استراتژيك آمريكا بيانگر اين است كه جنگ تركيبي در زمان رئيسجمهوري «اوباما» وارد ادبيات آن كشور شد. اوباما بلافاصله پس از انتخاب بهعنوان رئيسجمهور استراتژي خود را در مقابل ايران مبتني بر «فروپاشي از درون و فشار از بيرون» اعلام نمود. بر اساس اين استراتژي همواره اعلام مينمود كه تمام گزينهها براي مقابله با ايران روي ميز است. اين استراتژي همواره ثابت مانده و تا كنون تغيير نكرده است، به همين دليل آمريكاييها از سال ۲۰۰۹ ميلادي براي فروپاشي از درون با روشهاي زير، اغتشاشات سال ۱۳۸۸،۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ را راهبری کردهاند:
۱- روشهاي غیرمتعارف، ۲- ابزارهای غیرمتعارف، ۳- امنیتی و اطلاعاتی، ۴- اغتشاش، ۵- شورشی، ۶- براندازي، ۷- رفراندم، ۸- قومي- مذهبي، ۹- شناختی، ۱۰- فضای مجازی، ۱۱- رسانه و فرهنگ،
آمريكا از سال ۲۰۰۹ ميلادي براي فشار از بيرون از روشهاي زير عليه ج.ا.ايران استفاده كردند:
۱- عملیات نظامی منظم، ۲- عملیات نظامی نامنظم، ۳- روشها متعارف، ۴- روشها غیرمتعارف، ۵- ابزارهای متعارف، ۶- ابزارهای غیرمتعارف، ۷- امنیتی و اطلاعاتی، ۸- سیاسی، ۹- دیپلماسی پنهان، ۱۰- اقتصادی.
بنابراين پايه اصلي جنگ تركيبي آمريكا عليه ج.ا.ايران تركيب استراتژيها و تركيب همزمان ابزارها، حوزه ها، تاکتیک هاو روشهاي مختلف است. جنگ ترکیبی همانند سایر جنگها دارای اصول و ویژگیهای خاص خود میباشد. این اصول و ویژگیها عام بوده و مختص کشور خاصی نمیباشد. بنابراین در مورد جنگ ترکیبی آمریکا علیه ج.ا.ایران هم کاربرد دارد.
اصول جنگ ترکیبی عبارتند از: ۱- ترکیب ظرفیتها، ۲- ایدئولوژی و گفتمان، ۳- حفظ بقا، ۴- توازن، ۵- نامتقارنی، ۶ – تدافعی، ۷- فرسایشی، ۸- چند سویه بودن، ۹- همزمانی، ۱۰- عدم تطابق.
ویژگیهای جنگ ترکیبی عبارتند از: ۱- پراکنده کردن زمینه بازی جنگ، ۲- چندگانگی و چند عنصری، ۳- ترکیبی از ابزارهای پست مدرن، ۴- هزینه کمتر دارد و پیروزی بیشتر، ۵- استفاده از راهبردهای نوین، ۶- شروع آسان، ۷- از روشهای غیرمستقیم و غیرمتداول، ۸- نامشروع بودن، ۹- شکلگیری در بستر نارسایی داخلی، ۱۰- اهمیت یافتن عنصر غافلگیری، ۱۱- فرسایش داراییهای مادی و معنوی، ۱۲- اخلال در نظام شناختی بازیگر هدف، ۱۳- خاصیت بهگزینی یا بهینه شدن، ۱۴- قابلیت تسری، ۱۵- تنوع شیوهها و ابزارها، ۱۶- ابهام، ۱۷- کم رنگ شدن ایده تهاجم نظامی، ۱۸- فرماندهی چند وجهی، ۱۹- اقدام همزمان، ۲۰- چند بعدی، ۲۱- درهمتنیدگی، ۲۲- تحمیل اراده به مردم ، ۲۳- تأثيرمحوري، ۲۴- پيروزي قبل از جنگ.
پیشنهادات
در مقابله با نبرد ترکیبی، نباید دفاع را تنها، محدود به نیروهای مسلح دانست بلکه لازم است تمام ظرفیتها و امکانات کشور از جمله رسانهها و دستگاههای فرهنگی به کار گرفته شوند.
همچنین انجام اقداماتی برای کاهش اختلافات قومی-مذهبی و تقویت انسجام اجتماعی، مقابله با اخبار جعلی و افزایش سواد رسانهای در جامعه، تقویت و ارتقاء زیرساختهای سایبری و مجازی، انتشار گسترده موفقیتها و دستاوردهای کشور به منظور ایجاد حس امید و کارآمدی در جامعه، مقابله با خاطیان و تلاش برای مرتفع ساختن کمبودهای جامعه به منظور جلب اعتماد عمومی از مواردی هستند که میتوانند جنگ شناختی دشمن را ناکام بگذارند.
دفاع ترکیبی بايد بر اساس اقدام مشترك تمام اركان و ذينفعان جامعه از دولت تا بخش خصوصي و نهادهاي مدني باشد و يك برنامه جامع امنيتي بايستي پياده شود كه تمام بخشهاي كليدي جامعه در برنامهريزي و اجراي آن گنجانده شوند. تنها راه مقابله با جنگ ترکیبی دفاع ترکیبی و بازدارندگی است که کارایی کامل و کافی آن نیازمند مراحلی تکوینی است. گام اول در مقابله با جنگهاي تركيبي شناسايي ابعاد اين تهديد است قدم بعدي اطلاعرساني و آگاهسازي مردم از جنگ تركيبي است. گام بعدي تصميمگيري در مورد چگونگي جاهطلبي دشمن در جنگ تركيبي است. در واقع اساسيترين هدف استراتژيك در مقابل جنگ ترکیبی حفظ و ارتقاي ظرفيت دولت و جامعه براي اقدام متقابل است.
سلام و درود بر شما استاد عزیز
بسیار آموزنده و اثرگذار بود.
به امید پیروزی اسلام بر کفر جهانی
سلام و تشکر ا لطف شما
سلام و عرض ادب محضر استاد عزیز،
وتشکراز شما
فرمایش حضرتعالی در خصوص سهیم شدن همه نهادها در تمامی سطوح برای مقابله با جنگ ترکیبی کاملا صحیح است.لیکن تا برای هریک از نهادها متولی با سازو کار مشخصی تعیین نشود به یقین نمی توان شیوه اتخاذ شده و عملکرد نهادها را به طور خاص و در ارتباط با هم در مقابله با جنگ ترکیبی مشخص نمود ،البته حرف بنده به معنای تولید ساختار و ماموریت های شکلی نیست بلکه لحاظ نمودن موضوع جنگ ترکیبی در فعالیت ها تصمیم گیریها انتصاب ها سخنرانی ها قراردادها،و…است که به عنوان نقطه های آسیب وجای زخم مورد هدف قرار می گیرند برخی از مسئولین نا آگاهانه برخی مغرضانه پیاده نظام دشمن در جنگ ترکیبی قرار می گیرند و همچنان حوزه های اقتصاد و فرهنگ وسیاست ما آسیب پذیر ترین محل های مورد هجمه جنگ ترکیبی هستند. که اثرات آن در حوزه اجتماع و جامعه سرباز می زند و درمان را در همان اجتماع جستجو می کنیم نه در حوزه های موجد ان
البته خوشبختانه همچنان نیروهای مسلح در این سطح آگاهانه تر عمل می نمایند هرچند در خصوص وابستگان و خانواده های آنان می بایستی مصون سازی لازم صورت گیرد،
به نظر شما چنانچه قرارگاهی عمل شود متولی این قرارگاه در سطح کشور به منظور هماهنگی و انسجام و همچنین مطالبه گری چه نهادی می تواند داشته باشد که از قدرت ضمان اجرایی قوی نیز برخوردار باشد
سلام و تشکر ا نظرات ارزنده جنابعالی بصوص تشکیل قرارگاه
سلام و عرض ادب و احترام
با تاسی و بهره گیری از فرمایشات شما در تحلیل متقن پیش گفته به نظر بنده با توجه به اینکه این مفهوم با واژه ای تحت عنوان جنگ همراه است برخی بر این عقیده اند که این موضوع صرفا باید درحوزه اقدام و فعالیت های نیروهای مسلح بدان پرداخته شود،که این خود موجبات شانه خالی کردن سایر نهادها و سازمان ها را در ادای تکلیف در این زمینه مهیا نموده است
خوشبختانه نیروهای مسلح با توجه به ساختار و قدرت هماهنگی نطام یافته در آنها در خصوص مسائل و موضوعات این چنینی جهت گیری های خوبی دارند
واین موضوع هرچند نیازمند مباحث نطری در ابتدای امر می باشد لیکن همزمان تشکیل قرار گاه مقابله با جنگ ترکیبی دشمن نه فقط امریکا که هم اکنون به عنوان ابزاری شناخته شده از سوی کشورها برای برهم زدن معادلات کشورهای رقیب مورد استفاده قرار می گیرد ،ضروری است ،همگام نمودن نهادهای اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی و… در این زمینه از اهم امور می باشد ،توجه به نقش آفرینی نسل جدید در آینده کشور توجه به جایگاه این قشر در جنگ ترکیبی درحوزه آموزش و پرورش ،دانشگاه و رسانه در مصون سازی این قشر به عنوان آینده سازان این کشور با اهمیت و ضروری است،
مسموم سازی افکار و ذهن افراد. و قرار گرفتن این قبیل افراد در ساختار سیاسی و حکومتی کشور آثار جنگ ترکیبی را در کشورمان دو چندان و جبران پذیر می نماید
تحلیلها و تبین های آگاهسازانه بزرگوارانی همانند حضرتعالی که دلسوزانه و خودجوش دراین مسیر نقش آفرینی می نمایید قابل ستایش و تقدیر. است که انشالله خداوند توفیقاتتان را افزون نماید
لیکن کافی نیست ایجاد اراده و عزم ملی با ضمان اجرایی قوی برای پای کار آوردن سایر نهادها همراه با سازو کار مناسب.و تکالیف مشخص را می طلبد
من الله توفیق
سلام و تشکر از رهنمودهای جنابعالی